Emballera Mera

Förpackningar är ett bredare begrepp än du kanske tror – följ vår blogg för att ta reda på hur!

”Emballera Mera” är bloggen för dig som älskar smarta och innovativa förpackningslösningar. På bloggen hittar du information och tips från emballage-, logistik- och förpackningsbranchen.

Apak – Världsmästare i förpackning

Bra så in i Norden och nu också bäst i världen. Via vår kostnadseffektiva, tidsbesparande och miljövänliga förpackningslösning SimpleSphere har vi tagit hem Worldstar, världsmästerskapet i förpackning. Det ligger hårt arbete och mycket slit bakom framtagningen av SimpleSphere och det är verkligen roligt att se när det hårda och tidskrävande arbetet ger resultat. Vi är stolta och glada över resultatet som utöver en mycket nöjd kund och en förbättrad miljösituation nu även gjort oss till världsmästare i förpackning. – Det är fantastiskt roligt och stort för oss att få vinna det här priset, säger aPaks VD Evelina Lindgren. Vi är väldigt stolta och detta var verkligen ett perfekt avslut på aPaks 100:e år! WPO – WORLDSTAR Bakom utmärkelsen står den oberoende förpackningsorganisationen World Packaging Organisation (WPO), som årligen utser världens främsta förpackningslösningar. BAKGRUND I nära samarbete med Volvo Cars och Mondi Wellpappe Ansbach har vi tagit fram förpackningslösningen SimpleSphere. Förpackningslösning används vid transporter av motorhuvar från Sverige till Kina. Tidigare skickades motorhuvarna i träemballage som innebar stora påfrestningar för personalen, miljön, ekonomin och inte minst effektiviteten på anläggningarna. Arbetet som krävdes vid resning, montering och nedmontering av emballaget involverade tunga lyft, spikborttagning, skruvdragning och andra betungande och tidskrävande förlopp. RESULTATET Med hjälp av SimpleSphere har vi kunnat reducerat hanteringstiden kraftig, både före och efter transport och vi har på samma gång också eliminerat det tunga och krävande arbetet som tidigare belastade personalens hälsa. Vidare har förpackningslösningen sänkt omkostnaderna, frigjort ytor och personal hos Volvo Cars och minskat miljöpåverkan kraftigt genom introduktionen av ett helt nytt sätt att hantera rostskydd, containeranpassning och genom användningen av lättare och bättre material. SimpleSphere är...

I år sker julhandeln på nätet

Den svenska e-handeln fortsätter att växa och för e-handlarna är förberedelserna inför den hektiska julhandeln redan i full gång. För i år spås e-julhandeln krossa alla tidigare försäljningsrekord och totalt väntas svenskarna handla julklappar för över 6,4 miljarder kronor via e-handeln. Enligt E-barometern som tas fram av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research har e-handelstillväxten under årets första nio månader uppgått till 17% och redan under sommaren låg volymerna i nivå med den normala julhandeln. Vid årets slut beräknas den totala försäljningen uppgå till 68 miljarder kronor och allt tyder på att det blir en hektisk period för e-handlarna och transportörerna i juletid. I E-barometern berättar Postronds VD Anders Holm om deras planer för att säkra upp inför den stegrande julhandeln. Vi har anslutit fler ombud, stärkt kapaciteten hos befintliga ombud så att de kan serva fler kunder parallellt. Vi anställer fler medarbetare i hela landet, vi inför lördagsleverans till ombud i storstäderna, vi kommer att köra hemleverans till kunder på lördagarna om det skulle behövas (i områden där det finns underlag för det), vi sorterar varor på söndagarna, och sätter in extra transporter, skriver Anders Holm i dagens rapport.” – Anders Holm Allt tyder på att det blir en ovanligt hektisk jul och vi vill därför uppmana alla e-handlare att beställa emballaget i tid. Det kommer att gå åt mycket emballage och vi garanterar att det kommer att vara tillräckligt stressigt utan vetskapen om att dom sista förpackningarna också håller på att ta slut. Beställningen lägger ni snabbast och smidigast via vår e-handel där ni får tillgång till hela vårt standardutbud samt eventuella kundunika priser och artiklar....

IT-miljön

Det är få saker i vår arbetsvardag som kan få oss att koka av ilska som när skrivaren inte vill ge oss vår utskrift, när datorn vägrar att starta eller när det var evigheter sedan dokumentet sparades och vi möts av meddelandet ”programmet har slutat fungera”… Det är lätt att ta tekniken för givet och när vårt fulla fokus ligger på att lösa en arbetsuppgift finns en ”blåskärmsdrabbad” dator eller en bråkig skrivare sällan med i beräkningen. Det är troligtvis därför de IT-relaterade problemen väcker så starka känslor hos oss och de blir inte direkt mindre påtagliga när vi inser att vi inte själva kan lösa problemet. Den ”digitala frustrationen” kan verkligen få oss att koka av ilska och den lämnar också en bitter eftersmak som stjäl vårt fokus, vår energi och vår förmåga att prestera på topp, långt efter det att den initiala ilskan minskat. På aPak är vi övertygade om att IT-miljöns inverkan på företagets effektivitet är större än vad många tycks tro. De sporadiska avbrotten och de dagliga frustrationsmomenten påverkar medarbetarnas förmåga att presentera på topp och vi tror därför att det är svårt att ligga i framkant om inte IT-miljön gör det. En välfungerande IT-miljö är fundamental, men på aPak har vi också valt att se IT-miljön som en strategisk möjlighet snarare än en fundamental förnödenhet. I ett stort projekt har vi nyligen flyttat över våra tjänster till ”molnet” vilket bland annat medfört en ökad flexibilitet och en stabilare och effektivare vardag för våra medarbetare. Vi har också utvecklat och implementerat nya system och program som hjälper och underlättar arbetet för våra medarbetare. I en...

Ett gemensamt lyft för miljön

Intresset för vår ”gröna låda” var stort under lanseringsdagarna på Ica Maxi i Partille. Så stort att det redan efter några timmar var dags att skicka efter fler lådor för att kunna tillgodose behovet. Under den 16:e och 17:e oktober var vi på plats på Ica Maxi i Partille för att lansera vår nya förpackningslösning. Intresset och engagemanget från besökarna var stort och det var väldigt många som passade på att testa vår nya låda. Vid en första anblick verkade de tillfrågade också nöjda med upplevelsen. Syftet med lådan, som vi tagit fram tillsammans med Ica Maxi i Partille är att reducera den ohållbara förbrukningen av plast- och papperspåsar. Du kan läsa mer om vår finurliga låda och dess fördelar i blogginlägget, Ett lyft för miljön. Från och med idag är lådan ett stående alternativ till bärkassen på Ica Maxi i Partille och ni hittar den i nära anslutning till entrén. Vi vill tacka ICA för ett fantastiskt jobb under lanseringen men mest av allt vill vi tacka ICAs härliga kunder som tog emot den ”gröna lådan” med öppna armar.  ...

Ett lyft för miljön

Tillsammans med ICA Maxi i Partille har vi tagit fram en lite grönare lösning för kundernas matvaror. Förpackningslösningens syfte är att sänka förbrukningen av plast- och papperspåsar genom att erbjuda ett smidigare och miljövänligare sätt för transport och hantering av matvaror. Konsumtionen av plast- och papperspåsar är ett globalt problem som påfrestar planetens välmående. För att motverka problemet har APak och ICA Maxi i Partille tagit fram konceptet ”ett lyft för miljön” vars syfte är att uppmuntra återanvändning och öka medvetenheten hos kunderna. ”Vår målsättning med projektet är inte att sälja lådor. Med ”ett lyft för miljön” hoppas vi istället på att fler får upp ögonen för ”slit och släng” problematiken. Vi vet att det är svårt att förändra och bryta gamla vanor, men med hjälp av vårt budskap och vår nya förpackningslösning kan vi kanske så ett frö för framtiden som får kunderna att tänka till lite extra när de står och tittar på påsarna nästa gång. –  Patrik Hansen, projektledare på aPak Konceptet ”ett lyft för miljön” består av en specialanpassad wellpapplåda med bärhandtag som utvecklats och tagits fram av aPak. Den specialanpassade konstruktionen är helt återvinningsbar, kundvagnsanpassad och enkel att vika ihop för att på så sätt ta mindre plats när den inte används. Till skillnad från plast- och papperspåsen är produktens livscykel mycket lång och tanken är att lådan ska kunna användas under långa perioder. ”Det primära målet för projektet ”ett lyft för miljön” är att reducera påsförbrukningen, men jag är också övertygade om att lådan kan erbjuda våra kunder ett lite mer praktiskt sätt att handla. Jag tänker framförallt på kunderna som självscannar och på de...

Höj smaken med rätt förpackning

Visste du att förpackningen har en stark inverkan på hur vi upplever smaken? Den välrenommerade beteendevetaren Charles Spencer har publicerat flera studier som påvisar den starka relationen mellan smak och paketering. I studierna kommer Charles Spencer bland annat fram till att kaffe smakar dubbelt så intensivt när det serveras i en mugg istället för ett klart glas, att cola smakar betydligt sötare i en röd burk och att kakorna blir krispigare när de presenteras på en ruggad eller texturerad yta. I en annan studie kommer Charles också fram till att en yoghurtförpackning med adderad vikt får yoghurten att upplevas som 25 % fylligare. En tilltalande förpacknings förmåga att bättra på försäljningssiffrorna är vida känd men det är inte fullt lika många som känner till dess starka inverkan på innehållet. Genom att välja rätt förpackning kan ni locka till er fler kunder, men ni kan också se till att kunden får en smakrikare upplevelse utan att addera några onödiga...

Den ätbara framtiden

Den tilltagande kunskapen om konsumtionens negativa inverkan på miljön har fått fart på utvecklingen mot en grönare framtid. Det har fört med sig en rad nya och spännande material med stora potential inom förpackningsbranschen. De nya materialen är helt biologiska, nedbrytbara och i vissa fall till och med ätbara. Varje år slängs kopiösa mängder hushållsavfall och det är verkligen skrämmande att se hur snabbt våra återvinningskärl fylls och än mer skrämmande är det att följa dess negativa inverkan på miljön. Klimatrapporterna som inkommer från världens alla hörn har en gemensam slutsats och det är att någonting måste göras. Men vem är det som ska ta hand om problemet? Ligger ansvaret på privatpersonen, företaget eller myndigheterna? Vi har givetvis inte något absolut svara på frågan men vi tror att lösningen ligger i det kollektiva, där problemen löses stegvis via en rad olika sanktioner från privatpersoner, företag och myndigheter i en sund symbios. Det nya EU direktivet vars syfte är att reducera användningen av plastpåsar är ett bra exempel och med liknande direktiv kan vi reducera och i bästa fall eliminera de värsta miljöbovarna i framtiden. För nå hela vägen fram måste vi dock också hitta bättre och mer miljövänliga alternativ. Flera spännande alternativ är under utveckling och några finns faktiskt att tillgå redan nu. Ett spännande exempel kommer från företaget Loliware som tagit fram en ätbar, smakrik och helt naturlig bägare för dryck och efterrätter. Den glasliknande bägaren finns i flera olika smaker och innehåller bland annat sjögräs, frukt och grönsaker. Bägaren bryts därför ner som vilken annan mat som helst i kroppen och skulle den istället hamna i naturen...

Scanstar – Nordiska mästare i förpackning

Så var vi nordiska mästare i förpackning på nytt. Via vår kostnadseffektiva, tidsbesparande och miljövänliga förpackningslösning SimpleSphere har vi tagit hem Scanstar, det nordiska mästerskapet i förpackning. Det ligger mycket arbete bakom framtagningen av SimpleSphere och det är verkligen roligt att se när det hårda och tidskrävande arbetet uppmärksammas och uppskattas. Vi är stolta och glada över resultatet som utöver en mycket nöjd kund och en förbättrad miljösituation nu även gett oss den fina stjärnan från Scanstar. BAKGRUNDEN I nära samarbete med Volvo Cars och Mondi Wellpappe Ansbach har vi tagit fram förpackningslösningen SimpleSphere. Förpackningslösning används vid transporter av motorhuvar från Sverige till Kina. Tidigare skickades motorhuvarna i träemballage som innebar stora påfrestningar för personalen, miljön, ekonomin och inte minst effektiviteten på anläggningarna. Arbetet som krävdes vid resning, montering och nedmontering av emballaget involverade tunga lyft, spikborttagning, skruvdragning och andra betungande och tidskrävande förlopp. RESULTATET Med hjälp av SimpleSphere har vi kunnat reducerat hanteringstiden kraftig, både före och efter transport och vi har på samma gång också eliminerat det tunga och krävande arbetet som tidigare belastade personalens hälsa. Vidare har förpackningslösningen sänkt omkostnaderna, frigjort ytor och personal hos Volvo Cars och minskat miljöpåverkan kraftigt genom introduktionen av ett helt nytt sätt att hantera rostskydd, containeranpassning och genom användningen av lättare och bättre material. SimpleSphere är en revolutionerande förpackningslösning som lyckats förbättrat förpackningsprocessens alla steg. JURYNS MOTIVERING “Very efficient transport packaging solution for delivering car parts. This cost-efficient solution is easy to work with, you don’t need tools to open it and also the handling system is good and modern. The package saves storage space when not erected and also...

Älskade, hatade påse

Våra världshav fortsätter att fyllas med plast och om vi inte drar i handbromsen kommer de snart att innehålla mer plast än fisk. Många har pekat ut plastpåsen som den stora boven och för att reducera förbrukningen har ett nytt EU direktiv trätt i kraft. Det nya direktivet, som trädde i kraft den 1 juni 2017 innebär att alla som ger ut eller säljer plastbärkassar måste informera om plastbärkassens miljöpåverkan och fördelarna som följer av en minskad förbrukning. För att uppfylla direktivet behöver utgivaren också informera om åtgärder som kan vidtas för att minska förbrukningen. Det gemensamma målet för direktivet är att minska användningen till max 40 plastpåsar per person och år till 2025. Så vad kan du, vi och alla andra göra för att rädda havet? DET ENKLA SVARET Det enkla svaret är lätt och slätt att använda mindre påsar, premiera återanvändning och se till att påsarna som används hamnar i rätt återvinningskärl. Plastpåsarna som säljs i Sverige är framtagna i mycket slitstark polyetenplast och kan därför användas flera gånger innan de behöver kasseras. När det är dags för återvinning erbjuder Sveriges välutvecklade återvinningshantering nästan alltid en återvinningsstation runt hörnet och insatsen och uppoffringen som krävs för att göra stor skillnad, är därför väldigt liten. På vår sida jobbar vi aktivt för att påverka kvalitén och produktionen genom att ställa hårda krav på våra leverantörer. På så sätt kan vi säkerhetsställa att våra produkter är producerade på bästa möjliga sätt. Det viktigaste miljöarbetet för oss ligger dock inte råmaterialet utan i framtagningen av optimerade förpackningslösningar. Genom att välja rätt material, effektivare förpackningar, bättre logistik och bättre förpackningsprocesser kan...

En förpackningsfri framtid?

För ganska exakt ett år sedan skrev vi om den första förpackningsfria butiken på skandinavisk mark. Nu har trenden tagit sig över sundet och sedan hösten 2016 finns det en förpackningsfri butik i Malmö. Butiken som går under namnet Gram öppnades under hösten 2016 och säljer idag 175 olika produkter. I det ekologiska utbudet hittar kunderna allt från skafferi och oljor till kroppsvård och kryddor. Till skillnad från den sedvanliga matbutiken är råvarorna däremot inte förpackade i plast, papper och kartong utan ligger istället fritt varpå tanken är att kunden själv ska plocka med sig förpackningarna till butiken. Den förpackningsfria trenden växer inte bara i norden utan i hela västvärlden och inom kort kommer ytterligare en förpackningsfri butik att slå upp portarna på svensk mark. Butiken heter Waste Less och kommer att öppnas i Stockholm under 2017. Så frågan är om de förpackningsfria livsmedelsbutikerna har en chans blir den nya standarden inom de närmsta 10 år? Troligtvis inte. Även om vi verkligen gillar konceptet tror vi inte på det i praktiken, i alla fall inte på det sätt som det är utformat idag. I ett samhällsklimat där vi hela tiden vill ha mer att välja på och där vi köper mer halvfabrikat än tidigare blir steget mot lösviktshandeln allt större. Allt ska gå fort, allt ska vara lätt och ju mindre tid och energi vi behöver lägga, desto bättre. Så ser det i alla fall ut för de flesta och den trenden går inte direkt hand i hand med den förpackningsfria filosofin som helt enkelt är för omständlig och tidskrävande för gemene man. De är många som redan nu har...
Sida 1 av 1012345...10...Sista »