Emballera Mera

Förpackningar är ett bredare begrepp än du kanske tror – följ vår blogg för att ta reda på hur!

”Emballera Mera” är bloggen för dig som älskar smarta och innovativa förpackningslösningar. På bloggen hittar du information och tips från emballage-, logistik- och förpackningsbranchen.

Förhandlingspodden – Evelina Lindgren

I det senaste avsnittet av Förhandlingspodden som drivs av advokatbyrån MAQs berättar vår VD, Evelina Lindgren om hur hon går till väga för att nå en lyckad förhandling. Under intervjun som genomförs av advokaten Carl Fhager berörs löneförhandlingar, omplaceringar och förhandlingar med facket. Ett mycket intressant avsnitt för på båda sidor av förhandlingsbordet, missa inte...

Mat på nätet ger en bättre miljö

En förbättring av miljösituation kräver ofta en ansträngande insats eller någon form av uppoffring, men du behöver inte kedja fast dig i ett träd, sticka dina egna kläder eller börja äta bark för att göra skillnad för miljön. För att minska din miljöpåverkan kan det räcka med något så enkelt som att handla rätt mat via nätet. Sanningen är att många av lösningarna för en bättre miljö finns mitt framför näsan på oss. Att anamma dem behöver inte heller vara så komplicerat och problematiskt som man lätt kan tro. De två största bovarna i vardagen hör dessutom till de som är lättast och snabbast att påverka, nämligen konsumtionen av nötkreatur och transport. De båda kategorier kan du bland annat påverka genom att handla rätt mat på nätet. När du handlar mat på nätet transporteras varorna direkt hem till dig vilket resulterar i att den sedvanliga transporten mellan huvudlager och butik uteblir. Hemtransporten samkörs också med andra kunder i närheten vilket resulterar i att transporten blir miljövänligare eller åtminstone lika miljövänlig som om du själv skulle köra fram och tillbaks till affären. I en simulering från WSP analys & strategi som genomfördes i Göteborg fick man fram ett svar som visar att koldioxidutsläppen kan mer än halveras om man handlar mat på nätet i stället för att åka till en butik. Det är dock inte bara de minskade transporterna som bidrar till att e-handeln är ett bättre alternativ för miljön. Direktleveranserna resulterar i att mindre emballage förbrukas och med ett stort centralt lager kan antalet matbutiker också reduceras. Att driva en kundorienterad matbutik är ineffektivt ur ett miljöperspektiv. Till skillnad från ett effektivt...

E-handeln blev precis lite mer användarvänlig!

Vi har uppdaterat vår e-handel och denna gång har vi lagt kraft på användarvänlighet. Vårt mål är att e-handeln ska vara ett bra alternativ för alla våra kunder och för att realisera detta i praktiken genomför vi kontinuerliga uppdateringar och förbättringar i e-handeln utefter era önskemål och våra idéer. Har du önskemål, något du stör dig på eller något som du skulle vilja att vi förbättrar eller förändrar? Hör då av dig till oss så att vi kan bli bättre. Vi tar alltid din feedback och dina önskemål på största möjliga allvar och eftersom vi tycker illa om långa beslutsvägar och byråkrati i allmänhet ber vi dig ta kontakt direkt med vår webmaster (peter.borgelov@apak.se). På så sätt kan du framföra dina önskemål och få svar på dina frågor direkt. Nedan hittar du några av nyheterna som var med i vår senaste uppdatering. Tydligare pris Du kan nu föra muspekaren över ”styckpriset” i matrisen för att ta reda på vad en hel förpackning kostar. Du känner väl också till att du sedan tidigare kan föra muspekaren över värdet i kolumnen ”Pall” och ”Levtid” för att få mer information? Mindre irritation Vi misstänker att du någon gång stört dig på att du ”åker” högst upp på sidan när du lägger en produkt i kundvagnen. Vi är därför glada att kunna meddela att det förfarandet nu är ett minne blott. När du placerar en produkt i kundvagnen stannar du nu kvar på samma ställe och får istället ett litet meddelande till vänster om köpknappen med texten ”produkten har lagts till i kundvagnen”. Fler inloggningar Nu kan vi äntligen erbjuda flera inloggningar för en och samma...

Vi fyller tresiffrigt

Visste du att vår långa resa tog sin start 1917? Det var då vi sålde vårt första emballage på Norra Hamngatan i Göteborg under namnet Bröderna Ljungquist. Sedan dess har 100 år passerat och mycket har givetvis förändrats, förnyats och bytts ut under resans gång. I vår tidslinje kan du ta del av de viktigaste, roligaste och mest intressanta händelserna från våra 100 första år. Vår långa, långa tidslinje hittar...

Förpackningstrenderna 2017

Det globala marknadsundersökningsföretaget Mintel har släppt rapporten ”Global Packaging Trends 2017” som listar årets viktigaste trender inom förpackningsbranschen. Snabbt summerat kan vi meddela att förpackningen och paketeringens roll blir en allt större och viktigare del av produkten som helhet. Nedan hittar du en sammanfattning av vad vi anser som de viktigaste punkterna från rapporten tillsammans med vår egna ”försvenskade” input. Synergin mellan produkten, förpackningen och företagets identitet blir allt starkare. Det räcker inte längre att skilja sig från mängden, då förpackningen nu också måste förmedla och stärka varumärkets identitet för att nå fram till kunden. I rapporten är det till exempel en tredjedel som anser att en högkvalitativ förpackning är en god indikator på att produkten håller hög kvalitet. Om varumärket och produkten står för hög kvalitet är det därför också viktigt att även förpackning och paketeringen utstrålar hög kvalitet. Om varumärket och produktens identitet istället är rotad i miljöfrågor är det viktigt att förpackningen är eller ger sken av att var så miljövänlig som möjligt. För 10 år sedan hade det troligtvis inte varit speciellt effektivt att sälja te i vad som ser ut som en toarulle. Saker förändras dock och nu år 2017 är det istället ett hippt, fräscht och effektivt sätt som framhäver produkternas identitet. En perfekt paketering för den som vill identifierar sig med miljövänliga vanor.   E-handeln fortsätter att växa och i samband med det växer också nya produkter och tjänster fram för att möta de nya behoven. Då e-handelsprodukterna oftast skickas direkt till kund behöver de inte passa in i butikshyllan utan ska istället erbjuda enkla hantering, tålig konstruktion, kostnadseffektiv utformning och ett smidigt och enkelt...

Värme, Kärlek och Gemenskap

Som Företagsvän stödjer vi Stadsmissionen och deras fantastiska arbete som gör vardagen till en lite tryggare och varmare tillvaro för de utsatta. Vårt bidrag kommer i år att räcka till luncher för alla Johanneskyrkans besökare under en hel månads tid. Glöm inte att julen är en tid för all och en tid för värme, kärlek och gemenskap....

Hantera & Förvara Emballage

Om du vill att ditt emballage ska bevara sina goda egenskaper är det viktigt att du hanterar och lagrar det på rätt sätt. Korrekt hantering och lagring är särskilt viktig i de fall då emballaget ska förvaras under långa perioder och/eller senare användas i extra påfrestande förpackningsprocesser. I denna guide listar vi det viktigaste du bör tänka på i kategorierna wellpapp, plast och packtejp. Har du frågor eller funderingar över hur du ska hantera och förvara ditt emballage är du alltid välkommen att höra av dig till oss. Wellpapp Det är viktigt att tänka på att wellpappen är ett levande material och likt alla levande material är det känsligt för omgivningens alla påfrestningar. Om du vill att wellpappen ska behålla sina egenskaper är det därför viktigt att materialet hanteras och förvaras på rätt sätt. Tänk därför på att undvika: Solljus. Om wellpapp utsätts för solljus eller stark belysning kommer materialet att blekna och missfärgas. Väta & fukt. Om wellpappen utsätts för väta kommer materialet och dess egenskaper att försvagas. Väta i form av nederbörd ska givetvis undvikas men det är också viktigt att tänka på att hög luftfuktighet påverkar materialet. Om det finns risk för att materialet kommer att utsättas för fukt bör du välja nyfiber istället för returfiber då detta är mer motståndskraftigt. Wellpapp bör lagerföras i lokaler med en luftfuktighet på mellan 30-70%. Höga & låga temperaturer. Under kortare perioder är wellpapp inte speciellt känsligt för temperaturskillnader men under längre perioder kan höga och låga temperaturer påverka materialets egenskaper negativt. Wellpapp bör lagras i ventilerade lokaler med en temperatur på mellan 0-30 grader. Tejp Tejp och framförallt...

FEFCO-guiden är här

Vi har tagit fram en FEFCO-guide i syfte att ge er en bättre överblick över branschens standardiserade wellpappkonstruktionerna. För er som inte redan vet så är FEFCO en internationell standard för wellpappindustrin som tagits fram i syfte att göra det lättare för alla oss som arbetar med wellpapp. FEFCO består av en fyrsiffrig kod som beskriver wellpappkonstruktionens utformning.  Här hittar du vår guide.  ...

Vocobox – Pack challange

Vocobox står redan på bordet när du kommer och ska på så sätt övervinna svenskarnas rädsla för doggybagen. En riktigt smart lösning som ska minska vårt onödiga svinn i samband med de allt mer frekventa restaurangbesöken. I den årliga förpackningstävlingen Pack Challange som är ett samarbete mellan BillerudKorsnäs och Berghs School of Communication var uppgiften att göra förpackningen till en hjälte i kampen mot matsvinn. Tävlingens fokus grundar sig i vår bristfälliga livsmedelshantering som idag innebär att en tredjedel av all mat som produceras hamnar i soptunnan. I Sverige är vi duktiga på att sortera matavfallet men desto sämre på att ta vara på resterna från de allt mer frekventa restaurangbesöken. Det har visat sig att fyra av fem svenskar tycker att det är pinsamt eller jobbigt att fråga efter en doggybag. Men det finns en lösning. Med årets Pack Challange vinnare Vocobox blir det lite lättare för alla oss som inte riktigt vågat fråga, för när förpackningen redan finns på bordet finns det inga undanflykter. Det är bara att packa ner resterna, ta med sig dem och njuta av samma goda mat dagen efter. Det stora problemet för förpackningslösningar som Vocobox är dock att förflytta dem från ritbord till verklighet. Det flesta genialiska ”koncept” når sällan hela vägen fram och blir således aldrig mer än ett koncept. Vi hoppas givetvis att Vocobox är undantaget som bekräftar regeln för det är verkligen en smart och användbar förpackning som vi tror att de flesta skulle uppskatta. Inte minst...

VÅR SUPPORT ÄR ER SUPPORT

Att kunna erbjuda snabb hjälp när det behövs är viktigt men för oss är det ännu viktigare att kunna erbjuda rätt hjälp. Det är därför du hamnar mitt i verksamheten när du kommer i kontakt med vår support. Vår supportavdelning ser nämligen inte riktigt ut som den traditionella då våra medarbetare är involverade i många av företagets olika processer. På så sätt kan vi erbjuda en lite mer insiktsfull support som vet vad dom pratar om. Personalen på vår supportavdelning åker med på kundbesök, har egna kunder, hjälper till vid framtagningen av nya produkter, är med och planerar leveranser och är inblandade i stort sätt alla företagets olika processer. På så sätt får vår supportavdelning den praktiska erfarenheten som krävs för att kunna bemöta våra kunders frågor på ett bättre sätt. Vi tror att den teoretiska kunskapen fungerar som bäst när den förankras i det dagliga arbetet. För visst håller ni väl med om att det är mer givande att prata med någon som verkligen vet hur saker och ting fungerar i praktiken? ”Vi har ofta många bollar i luften så samarbetet mellan inköp-lager-sälj/support är jätteviktig för att vi ska kunna komma fram till den bästa lösningen för kunden.” – Natalie Harvey Med det sagt kan vår supportavdelning givetvis inte svara på alla era frågor direkt men tack vare att vi har all vår kompetens samlad i ett och samma hus finns svaren på de lite klurigare frågorna sällan längre än några steg bort. Ni som varit i kontakt med oss sedan tidigare har säkert märkt av att vi ränner runt en hel del på kontoret för att hjälpa er...
Sida 2 av 1012345...10...Sista »