Emballera Mera

Förpackningar är ett bredare begrepp än du kanske tror – följ vår blogg för att ta reda på hur!

”Emballera Mera” är bloggen för dig som älskar smarta och innovativa förpackningslösningar. På bloggen hittar du information och tips från emballage-, logistik- och förpackningsbranchen.

Tejpguiden – Så väljer du rätt packtejp

Hur vet jag vilken packtejp som är bäst lämpad för min verksamhet? I tejpguiden ska vi försöka bena ut hur du väljer rätt packtejp utan att krångla till det allt för mycket. I guiden fokuserar vi på de vanligaste packtejperna i materialen PP och PVC. Hur är packtejpen uppbyggd? En packtejp består av 4 olika komponenter med unika egenskaper och funktioner. Release: En behandling på tejpens utsida som underlättar och säkerhetsställer avrullning. Bärare: Tejpens stomme som vanligtvis består av ett plastmaterial i t.ex. PP eller PVC. Primer: Ett skikt mellan bäraren och häftämnet. Häftämne: Ämnet som ger tejpen dess häftförmåga. Dom vanligaste häftämnena är akrylat, naturgummi och hot-melt. Vad är PP och PVC? Polypropen (PP) och Polyvinylklorid (PVC) är två olika sorters plast som utgör bärare för i stort sett alla packtejper. De båda materialen erbjuder olika styrkor och svagheter och det är därför svårt att rekommendera den ena över den andra utan att känna till omständigheterna. Värt att poängtera är dock att PP är det miljövänligaste alternativet av dem två. När väljer jag PP? När omständigheterna inte kräver PVC-tejpens egenskaper då PP-tejpen är både billigare och bättre för miljön. När tejpen kan komma att utsätts för höga temperaturer. En PP-tejp klarar temperaturer på upp till 120-150 grader och erbjuder också en bra UV-resistens. När ni använder förpackningar av kraftliner (nyfribrer). När förslutningen ska bibehålla sin styrka under långa perioder. PP-tejpen har hög åldersbeständighet. När väljer jag PVC? När tejpen kan komma att utsätts för fukt eller låga temperaturer. När ni använder förpackningar av testliner (returfibrer). När innehållet är tungt eller kan komma att chockbelastas under transport. PVC-tejpen erbjuder hög bråttstyrka och...

E-handelsemballage – Så vinner du kundens kärlek

När köpet är ”färdigt” startar den kritiska process som kommer att ha störst inflytande över kundens helhetsupplevelse. Det är nämligen under leverans, återkoppling och eventuell hantering av retur/reklamation som du har störst chans att påverka och stärka kundens upplevelse av köpet. Ett starkt utbud, rätt pris, smidiga betalningslösningar och en bra hemsida  är alla exempel på viktiga faktorer som hjälper er på er jakt efter ”nöjda kunder”. Men som e-handlare gäller det också att ta vara på det som kommer efter köpet på bästa möjliga sätt. För utan tilltalande lokaler, kunnig personal, fysisk tillgänglighet och annat som dom fysiska butikerna har att erbjuda handlar det om att skapa liknande kundvärde för e-handlaren på andra sätt. Det gör du effektivast genom att vinna kundens kärlek när köpet redan är ”färdigt”. PACKA SMART Smidigt – Skicka alltid varorna i en förpackning som är enkel att hantera. E-handelspåsen med handtag och förpackningen som kan öppnas direkt utan sax eller kniv är bra exempel på förpackningar som kan stärka kundens helhetsupplevelse.  Returvänligt – Använd förpackningar som är enkla att öppna och framförallt lätta att återförsluta/återanvända vid retur. Att returnera/reklamera en vara är ett påfrestande momenten för e-handelskunden och bör därför göras så enkelt och smidigt som möjligt. Se alltid till att göra det lite smidigare och bättre än dina konkurrenter. Hållbart – Använd alltid en förpackningslösning som håller hela vägen. En reklamation innebär inte bara en kostnader för utbyte utan skapar även stort missnöje hos kunden (och kundens vänner). Att lägga lite extra krut på en säker förpackningslöning vinner alltid i längden. Klimatsmart – Packa och skicka alltid så klimatsmart som möjligt. Det ligger rätt i tiden...

Vart tog lagom vägen?

Som konsument ”tvingas” vi köpa mer livsmedel än vad vi egentligen behöver, för när kilopriset på den lilla förpackningen kan vara så mycket som 90 % dyrare än den stora, är det svårt att välja rätt. För vad är egentligen rätt? Små förpackningar kräver mer emballage och fler transporter samtidigt som större förpackningar ofta resulterar i mer matsvinn och ökad konsumtion. Stora förpackningar kan förvisso vara gynnsamma i de fall då det rör sig om förvaringsbara produkter som inte inbjuder till ökad konsumtion. Men i de allra flesta fall inom livsmedelsbranschen rör det sig istället om produkter med begränsad hållbarhet och en inbjudan till ökad konsumtion. Detta bidrar givetvis till de 74 kilo mat (per person) som slängs varje år och med tanke på att livsmedelsproduktionen står för hela 25 % av den totala klimatpåverkan känns allt kastande ganska onödigt. Så vad är lösningen? Vi tror att lösningen ligger i det svenskaste som finns, nämligen det svåröversättliga ordet lagom. Livsmedelsbutikerna skulle helt enkelt behöva fler ”lagom-stora” förpackningar som fyller glappet mellan den lilla dyra förpackningen och den stora billiga. På så sätt skulle man kunna sänka emballageförbrukningen och reducera svinnet utan att inbjuda till en överdriven konsumtion. För visst har vi väl alla lagt den där lite för stor förpackning i kundvagnen som vi senare behövt kasta? Vi tänker på den stora salladspåsen som blev dålig, den gigantiska osten som började mögla och på den 2 kg stora köttbullsförpackningen som till slut luktade värre än den gjorde från början. Hos Konsumentföreningen Stockholm kan du läsa en intressant prisjämförelse mellan små och stora förpackningar.  Visst, lagom är ett luddigt mått men...

En ny sorts plast

US Department of Agriculture har tagit fram ett nytt förpackningsmaterial som är både effektivare och miljövänligare än den plast som idag används för att skydda livsmedel. Det nya förpackningsmaterialet produceras av mjölkproteinet kasein som tillsammans med andra naturliga hjälpämnen ger den ”nya plasten” motståndskraftiga och plastliknande egenskaper. Enligt forskarna själva ska den ”nya plasten” vara mycket effektivare än den traditionella plasten när det kommer till att skydda livsmedlet från syre. Den största fördelen ligger dock i materialets naturliga nedbrytningsprocess, som till skillnad från den traditionella plasten, sker i ett nafs. I tidigare inlägg har vi belyst den stora problematiken med plast och dess negativa inverkan på det marina djurlivet. Statistiken har visat sig enig och vill vi rädda våra hav står det klart att någonting måste göras. Nya miljövänliga material som detta skulle kunna göra underverk, men frågan är om mjölkprotein verkligen är rätt väg att gå? Att utvinna mjölkprotein är inte optimalt då boskapshantering i sig, redan står som världens största miljöbov. Det nya materialet är med all säkerhet bättre än plast, men vi tror att det finns ännu bättre lösningar som bara väntar på att bli...

Paper Water Bottle

Paper water bottle är förpackningen för dig som vill dricka med gott samvete. Till skillnad från den omåttligt populära plastflaskan är Paper water bottle producerad av helt förnyelsebara och naturliga material från växtriket. Det gör den till ett riktigt miljövänligt och hälsosamt val. I Sverige är vi bäst i världen på att återvinna plastflaskor då så mycket som 73-92 % av alla plastflaskor återvinns. Så ser det dessvärre inte ut när vi blickar utanför Sveriges gränser. När resten av världen kommer med i ekvationen kan vi istället vända på siffrorna då det endast är en av sex plastflaskor som når återvinningsstationen. Resten då? Jo dom hamnar i naturen, havet eller i bästa fall – på soptippen. Du kan själv testa att fylla upp en plastflaska till 25 %. På så sätt får du reda på hur mycket olja det gick åt för att producera den. Det är med andra ord inte bara sopporna som skadar miljön utan även produktionen. Att de flesta plastflaskor sedan också innehåller det hälsofarliga ämnet Bisphenol A (mer känd som BPA) gör inte saken bättre. BPA är starkt sammankopplat med olika cancerformer, neurologiska sjukdomar och hormonrubbningar för att nämna några av hälsoriskerna. Det finns många anledningar till att Paper water bottle och liknande produkter är framtiden om vi ska fortsätta trivs och må bra. För vi konsumerar verkligen bedrövligt många plastflaskor varje dag. Bara i Sverige ligger konsumtionen på 1,7 miljoner plastflaskor om dagen och ni kan ju bara tänka er hur det ser ut i resten av världen. Paper water bottle har redan vunnit flera förpackningstävlingar i USA och nu hoppas vi verkligen på att konceptet håller...

Framtidens Ägg

Den finska fiskfarmaren Manu Vihtonen har tagit fram en hållbar och helt nedbrytningsbar förpackning som kan skydda upp till 2000 fiskägg. För att skydda och stimulera tillväxten av fisk i vattendrag och sjöar planterar fiskidealister som Manu Vihtonen miljontals fiskägg varje år. Vid isättningen använder de sig av en plastförpackning som försetts med hål stora nog att släppa igenom fiskynglen, men små nog att hålla större fiskar och andra hungriga fiender på utsidan. Förpackningarna är mycket effektiva och ser till att så mycket som 95-98% av alla ägg kläcks. De är dock inte lika effektiva ur miljöaspekt då plasten blir kvar i vattnet efter det att ynglen get sig ut i det fri. Att stimulera det marina djurlivet med något som samtidigt skadar det är inte speciellt smart och inte heller hållbart i det långa loppet. Manu Vihtonen har förstått problematiken och tagit fram lösningen. En helt nedbrytningsbar förpackning i papp med samma goda egenskaper som den i plast. Den stora skillnaden är dock att pappförpackningen inte skadar miljön och som grädde på moset är den dessutom billigare att tillverka och lättare att förvara och transportera.  Tummen upp för Manu Vihtonen och alla andra entreprenörer som skapar en smartare och bättre miljö.      ...

LiquiGlide – Soptunnans Bästa Bantningsmetod!

Företaget LiquiGlide har utvecklat en applicerbar ytbehandling som stöter ifrån sig smuts och vätska. Det låter kanske inte speciellt exalterade vid en första anblick men om sanningen ska fram är det troligtvis en av decenniets största innovationer inom förpackningsbranschen! Tänk bara på allt innehåll som finns kvar när tandkrämstuben, ketchupflaskan, hudkrämen, hårvaxet och yoghurtförpackningen åker i soptunnan. För att ta ett exempel så är det så mycket som 8-10% av innehållet i en yoghurtförpackning som går till spillo enligt en studie från Johanna Berlin, forskare på SIK. Det innebär att du egentligen bara får 9 dl yoghurt när du köper 1 liter. Snopet va? Tack vare LiquiGlide som precis tecknat avtal med den Norska livsmedelsgiganten Orkla kan vi dock snart se slutet på en del av det onödiga svinnet. Med hjälp av den nya tekniken kommer du att behöva slänga mindre mat i onödan samtidigt som det blir mer över i plånboken och mindre varor att bära hem. Du kan dessutom räkna bort ett par tråkiga besök på återvinningsstationen. Alla livsmedelsförpackningar lämnar givetvis inte så mycket som 10 % kvar i förpackningen men det finns en hel uppsjö av vardagsprodukter som lämnar 2-15 % av innehållet kvar i förpackningen. Hur många gånger har man inte stått där och kämpat med tandkrämstuben? Den stora vinningen görs dock inte på det personliga planet utan på det övergripande miljömässiga planet. Med minskad konsumtion följer minskad produktion, minskad användning av förpackningar, färre transporter och mindre sopphantering. Det innebär att utsläppen minskar i flera led och även om den där lilla klicken som blir kvar i förpackningen kan ses som en struntsak, blir den rätt stor när man slår...

Pratbart – Om Ungt Ledarskap

I podcasten ”Pratbart” från motivation.se kan du nu lyssna på ett avsnitt ”om ungt ledarskap”. I avsnittet berättar vår unga och talangfulla VD Evelina Lindgren om hur det är att vara en ung ledare i det svenska företagsklimatet. I det tolfte avsnittet av ”Pratbart” pratar Evelina Lindgren om kulturförändring, generationsskifte och ledarskap med Marie Alani och Helena Timander. Följ länken för att ta del av den spännande och lärorika podden!                         ...

E-handeln blev precis bättre!

När det kommer till e-handeln ser vi ständigt över förbättringsmöjligheterna och vi tar alltid er feedback och era önskemål på största möjliga allvar. Vår målsättning är att e-handeln ska vara ett bra alternativ för alla våra kunder, oavsett om du handlar för 1000 kr eller 3 miljoner. För att realisera detta i praktiken genomför vi kontinuerliga uppdateringar och förbättringar i e-handeln utefter era önskemål och våra idéer. I vår senaste uppdatering har vi fokuserat på hanteringen av direktartiklar och prestanda men vi har också hunnit med att utveckla några nyttiga funktioner som ni efterfrågat. Spara kundvagn Nu kan du spara och döpa ”kundvagnar” för att enkelt återskapa och placera samma order på nytt. När du loggat in hittar du länken ”Sparade kundvagnar” i dropdown-menyn och på sidan ”Mina Artiklar”. Om du vill spara en kundvagn besöker du kassasidan där du hittar en grön knapp med texten ”Spara Kundvagn”. Klicka på knappen, namnge din lista och klicka sedan på spara. Smart va? Pallstorlek Ibland är det lite klurigt att veta hur många förpackningar man ska beställa för att få en helpall. Vi har försökt göra det lite enklare genom att skriva ut hur många förpackningar det går på en pall. När du för muspekaren över ”pallkolumnen” kommer du att se antalet förpackningar som ryms på en pall. Lagerstatus Om statusen på en vara ”I lager” skulle ändras för att du valt fler artiklar än de vi har i lager kommer du att få en nu en notis. Den beskriver att ”datum för utleverans” har ändras p.g.a. att det lagerförda saldot överskridits. Du får också reda på hur många förpackningar du kan beställa...

ZERO-PACKAGING

I sommar öppnar Skandinaviens första förpackningsfria mataffär i Danmark och vi måste verkligen säga att vi älskar konceptet! Det kanske låter lite konstigt med tanke på att vår affär bygger på att sälja just förpackningar, men vi vill precis som många andra, begränsa antalet onödiga förpackningar. Vår målsättning är inte och har aldrig varit att sälja så många förpackningar som möjligt. Vi vill istället tillhandahålla den bästa möjliga förpackningslösningen. I en ”zero-packaging” butik hittar du inga påsar, inga lådor och inte heller något annat överflödigt emballage runt produkterna. Varorna som är helt ekologiska och allt som oftast närproducerade ligger istället helt fritt i butiken. För att kunna ta med varorna hem behöver du ta med dig dina egna förpackningar. Butiken LØS Market som öppnar i Köpenhamn till sommaren har hämtat inspiration från liknande butiker i Tyskland där konceptet tagits emot med öppna armar.  Frågan är hur länge det dröjer innan konceptet når Svensk...
Sida 3 av 1012345...10...Sista »