Emballera Mera

Förpackningar är ett bredare begrepp än du kanske tror – följ vår blogg för att ta reda på hur!

”Emballera Mera” är bloggen för dig som älskar smarta och innovativa förpackningslösningar. På bloggen hittar du information och tips från emballage-, logistik- och förpackningsbranchen.

19 åringen som räddade världen

Människans ohållbara relation till plast har drabbat världshaven hårt och enligt en rapport från välgörenhetsorganisationen Ellen MacArthur Foundation kommer våra hav att bestå av mer plast än fisk redan år 2050. Det är dock viktigt att poängtera att det än inte är för sent att ändra framtiden och vi tror dessutom att det redan kan ha skett!? Det är svårt att inte bli nerstämd när man tar del av de klimat- och miljörapporter som inkommit dom senaste åren men vi hoppas verkligen att den nyvunna kunskapen och den ökade medvetenheten om planetens kapacitet ger effekt. Vi måste börja respektera våra hav och ta hand om de 8 miljoner ton plast som hamnar där varje år. Att förändra beteendet, processerna och konsumtionsmönstret i samhället kommer dock att ta tid och under den tiden måste vi hitta alternativa lösningar som kan reducera den kopiösa mängd plast som är på väg mot havet. Som tur är kan lösningen på problemet redan vara här och den går under namnet The Ocean Cleanup. Konceptet The Ocean Cleanup presenterades av den då 19årige Boyan Slat och består av en jättelik vattendammsugare som samarbetar med undervattenstömmarna för att samla in det skräp som flyter vid vattenytan. Systemet har ingen skadlig inverkan på djur eller natur och enligt beräkningar har systemet kapacitet att städa upp hälften av allt skräp i Atlanten på 10 år. Att försöka sig på detsamma med traditionella båtar skulle ta omkring 70 000 år och skulle under arbetets gång leda till kopiösa mängder utsläpp. När man sätter det i relation till dagens teknik säger det en del om hur effektiv Boyans ide är men ger samtidigt också en...

Friska dagar

Det är konstigt att inte fler företag lägger större fokus på ”antalet friska dagar” då detta är en faktor som kan sättas i direkt relation till företagets resultat. När någon blir sjuk slutar en viktig kugge i systemet att fungera vilket kan ge konsekvenser för hela verksamheten. Det där viktiga projektet som redan skulle vara färdigt kanske måste läggs på is, det viktiga mötet kanske aldrig blir av och de som egentligen skulle jobba mot en ökad försäljning får istället täcka upp där verksamheten haltar som mest. Det är mycket och många som påverkas när någon blir sjuk och omräknat i pengar kan man säga att en dags korttidssjukskrivning kostar ca 10 % av medarbetarens månadslön*. Om det istället handlar om en långtidssjukskrivning beräknas de kostar minst 100 000 kr i halvåret* och skulle det gå så långt att medarbetaren säger upp sig kan man räkna med att processen och nyanställningen kostar uppåt 1 000 000 kr*. När det kommer till företagshälsa är det många som stirrar sig blinda på de kortsiktiga utgifterna istället för att fokusera på de långsiktiga vinsterna, vilket ligger till grund för att företagshälsan fortfarande prioriteras bort på många arbetsplatser. Vi tror att det är en dålig idé och anser istället att fler företag borde prioritera upp företagshälsan med den långsiktiga målsättningen om att spara pengar och öka företagskapaciteten. Som ”bieffekt” kan den förbättrade företagshälsan också bidra till en trevligare arbetsmiljö där personal trivs bättre och stannar längre. Friskvård & Träning Träning och rörelse kan förebygga många besvär men också stärka immunförsvaret, förebygga belastningsskador och ge individen mer energi. Med tanke på alla fördelar är...

En Ovanligt Vanlig Affär

Affärer kan uppstå lite här och var, så verkar det i alla fall vara för vår eminenta säljare John Skårvik. När han blev påbackad för en tid sedan fick han nämligen inte bara med sig repor i lacken utan även en bra affär. Det är vad vi kallar att ta tillfället i akt! Affären kan ses som en liten notis från vardagen som speglar vårt flexibla arbetssätt, vilket sällan innefattar standardiserade mallar och förutbestämda regler. Att kunna fatta snabba beslut som gör det möjligt att lösa problem och utmaningar direkt på plats är kanske vår främsta styrka och en styrka som särskiljer oss från våra konkurrenter. Om byråkrati och långsamma beslutsvägar är din melodi bör du kanske vända dig till någon av våra större konkurrenter istället, för här på aPak tar vi besluten...

Årets Unga VD 2015

Hurra för Årets Unga VD 2015! Hon heter Evelina Lindgren och sedan ett år tillbaka styr hon rodret på aPak. Vi är stolta över Evelina och kan bara instämma, hon är verkligen Årets Unga VD! Så här löd juryns motiveringen: Årets Unga VD har under sitt första år på posten lyckats göra företagets 60 medarbetare engagerade i bolagets långsiktiga mål, utveckling och lönsamhet genom att införa ett helt nytt arbetssätt. Samtidigt har denna unga företagsledare genomfört en sammanslagningav två bolag och skapat ett nytt modernt varumärke, utan att förlora familjeföretagskänslan. Att ha roligt på jobbet är ett av de viktigaste målen för...

Refold – Det Portabla Skrivbordet

Har vi sagt att wellpapp är fantastiskt? Det har vi säkert gjort 100 gånger tidigare men nu gör vi det igen för wellpapp är verkligen ett fantastiskt material. Med wellpapp kan man skapa nästan vad som helst utan att för den sakens skull göra avkall på pris och miljö. Refold ett bra exempel. Skrivbordet Refold är billigt (även om vi anser att 2000 kr är lite väl tilltaget), portabelt och helt återvinningsbart. Det har utvecklats, tagits fram och saluförs av ett litet företag på Nya Zeland och levereras i form av en portabel ”jätteportfölj” som du kan bära med dig och sätta ihop där du behöver ett ergonomiskt skrivbord. Man kanske inte flyttar sitt skrivbord varje dag men om man är resande säljare eller gillar variation är det en användbar och väldigt unik funktion. Det är inte heller alla som har höj- och sänkbara skrivbord på sin arbetsplats varpå Refold skulle kunna fungera som ett alternativ. När man har hittat sin plats är det bara att veckla ut bordet och sätt ihop det, vilket tar ungefär en minut. Bordet klarar belastning upp till 85 kg och sägs också vara väldigt stabilt i utfällt läge. Konceptet Refold för tankarna till de lite fattigare delarna av världen, för tänk vad en liknande konstruktion skulle kunna innebära för skolor och andra intuitioner som inte har råd med dyra skolbänkar och bord. Tummen upp för wellbord!...

Ägglampan Trash Me

Den amerikanska designern Victor Vetterlein skapar vacker inredning med hjälpa av återvunna och miljövänliga material. Ta den populära lampan ”Trash Me” som exempel. Den har producerats av återvunna äggkartonger och säljs för strax över 700 kr i flera av landets stora designbutiker. Vem hade kunnat tro att några gamla äggkartonger kunde bli något så vackert? Tummen upp för återvunnet...

Mobildagis – En innovation från aPak

Mobildagiset är här för att frälsa era möten! Med mobildagiset kan du skapa lugna och störningsfria zoner för möten och andra viktiga sammankomster. Föreställ dig en framtid utan surrandet, de förargliga samtalen och de frånvarande blickarna (ursäkta, vad sa du?). Konceptet ”Mobildagis” har vuxit fram efter många avbrottsdrabbade möten då mobiltelefonen tagit lite för stort fokus. Till en början var det bara en vanlig låda som stod i ett hörn, ni vet en sån där brun variant som man skickar grejer med. Efter ett tag upptäckte vi dock att en kreativ lustigkurre skrivit ”mobildagis” på lådan och där och då kändes det uppenbart, det här är ett koncept som måste förverkligas! Och nu äntligen står vårt alster färdigt och det är bara att börja beställa från shop.apak.se! Besök mobildagis.se för mer information och fler...

Wellpapp – När inget är omöjligt

Wellpapp är ett fantastiskt material som kombinerar styrka och låg vikt med svårslagen tillgänglighet. Under årens lopp har vi därför sett en del häftiga och ibland galna koncept som tagits fram i wellpapp och nu har även biltillverkaren Lexus gett sig i kast med ”wellpapp-makeriet”. De har till och med tagit det ett steg längre genom att ta fram en hel bil i wellpapp som du dessutom kan köra. Lexus kallar bilen som består av 1700 laserskurna wellpapplager för Origami Car. De laserskurna arken som skapar kaross, däck, backspeglar och inredning har förts samman med ett starkt trälim. Hela processen ska ha tagit lite drygt tre månader och av förklarliga skäl lär konceptet aldrig hitta utanför ritbordet. Nedan hittar du en video från Lexus som beskriver produktionen lite mer detaljerat. På aPak kan vi kanske inte bygga en bil men med vår avancerade cad utrustning kan vi skapa riktigt smarta och häftiga produktlösningar i wellpapp.  ...

En blick i backspegeln

Under vår sekellånga tid inom förpackningsbranschen har det hunnit hända en hel del inom och omkring det företag som vi idag kallar aPak AB. Vi har haft andra namn, varit strukturerade på andra sätt, haft olika lokaler och använt oss av alla tänkbara färger och former i vår profilering. Men även om strukturen och utseendet varierat så har utgångspunkten alltid varit den samma – att erbjuda kunden den bästa tänkbara förpackningslösningen. En snabb blick i backspegeln leder oss till den här härlig kampanjen som vi körde i mitten av 80-talet. På den tiden hade vi en fysisk butik i Västra Frölunda där vi sålde kontors- och hygienartiklar. Det är inte svårt att lyfta på smilbanden när man ser den här ”göteborgska” annonsen men visst finns det också något annat, lite mer subtilt i den. Då syftar jag givetvis inte på mannen med neddragna byxor utan snarare på den personliga touchen som inte är riktigt lika närvarande i dagens annonser. När den här gjordes, långt före ”Photoshop-tiden” fick man istället ta till penna och rekvisita i ens närhet, så som en anställd, en toalett och lite toalettpapper för att göra det bästa möjliga av situationen. Läs mer om vår 98-åriga historia här.                    ...

Vänligen sluta skicka luft!

Att transportera en massa luft i onödan borde vara straffbart! Vi syftar främst på den luft som du tvingas bära med dig hem när du köper dina dagligvaror. Ta de populäraste fling- och müslipaketen till exempel. De innehåller mellan 32-54% luft* och är tyvärr långt ifrån ensamma om ”luftfasaden”. I många andra produktgrupper så som chips, snacks, tvättmedel och proteinpulver hittar vi också stora mängder luft och frågan är varför? Enligt producenterna själva behövs luften för att skydda flingorna och det stora tomrummet i förpackningen beskrivs som något ofrånkomligt som uppstår när flingorna skakas ner i botten under transport. Jo, tjena! För att skydda flingorna krävs inte 50 % luft och ett flingpaket som är halvfullt när du öppnar det har givetvis aldrig någonsin varit helt fyllt. Att skaka ner flingorna i samband med fyllning låter inte heller som en omöjlig uppgift och frågan är därför om resonemanget är rimligt över huvud taget? Nä, för producenterna finns det givetvis bara ett syfte med den väl tilltagna luften, att få kunderna att tro att förpackningen innehåller mer än vad den faktiskt gör! ” Om vi minskade luften i förpackningarna med bara 10 procent skulle vi spara in en halv miljon lastpallar varje år.” – DMF För dig som konsument medför ”luftfasaden” inte bara större och otympligare förpackningar utan också fler vändor till återvinnings- stationen och som grädde på moset får dessutom den där tråkig känslan av besvikelse när du upptäckter att förpackningen som du just köpt är halvfull. Men den stora förloraren i dramat är ändå miljön som tvingas stå till svars för de till synes meningslösa utsläppen. För producenternas del är det inte bara...
Sida 4 av 10« Första...23456...10...Sista »