Emballera Mera

Förpackningar är ett bredare begrepp än du kanske tror – följ vår blogg för att ta reda på hur!

”Emballera Mera” är bloggen för dig som älskar smarta och innovativa förpackningslösningar. På bloggen hittar du information och tips från emballage-, logistik- och förpackningsbranchen.

En blick i backspegeln

Under vår sekellånga tid inom förpackningsbranschen har det hunnit hända en hel del inom och omkring det företag som vi idag kallar aPak AB. Vi har haft andra namn, varit strukturerade på andra sätt, haft olika lokaler och använt oss av alla tänkbara färger och former i vår profilering. Men även om strukturen och utseendet varierat så har utgångspunkten alltid varit den samma – att erbjuda kunden den bästa tänkbara förpackningslösningen. En snabb blick i backspegeln leder oss till den här härlig kampanjen som vi körde i mitten av 80-talet. På den tiden hade vi en fysisk butik i Västra Frölunda där vi sålde kontors- och hygienartiklar. Det är inte svårt att lyfta på smilbanden när man ser den här ”göteborgska” annonsen men visst finns det också något annat, lite mer subtilt i den. Då syftar jag givetvis inte på mannen med neddragna byxor utan snarare på den personliga touchen som inte är riktigt lika närvarande i dagens annonser. När den här gjordes, långt före ”Photoshop-tiden” fick man istället ta till penna och rekvisita i ens närhet, så som en anställd, en toalett och lite toalettpapper för att göra det bästa möjliga av situationen. Läs mer om vår 98-åriga historia här.                    ...

Vänligen sluta skicka luft!

Att transportera en massa luft i onödan borde vara straffbart! Vi syftar främst på den luft som du tvingas bära med dig hem när du köper dina dagligvaror. Ta de populäraste fling- och müslipaketen till exempel. De innehåller mellan 32-54% luft* och är tyvärr långt ifrån ensamma om ”luftfasaden”. I många andra produktgrupper så som chips, snacks, tvättmedel och proteinpulver hittar vi också stora mängder luft och frågan är varför? Enligt producenterna själva behövs luften för att skydda flingorna och det stora tomrummet i förpackningen beskrivs som något ofrånkomligt som uppstår när flingorna skakas ner i botten under transport. Jo, tjena! För att skydda flingorna krävs inte 50 % luft och ett flingpaket som är halvfullt när du öppnar det har givetvis aldrig någonsin varit helt fyllt. Att skaka ner flingorna i samband med fyllning låter inte heller som en omöjlig uppgift och frågan är därför om resonemanget är rimligt över huvud taget? Nä, för producenterna finns det givetvis bara ett syfte med den väl tilltagna luften, att få kunderna att tro att förpackningen innehåller mer än vad den faktiskt gör! ” Om vi minskade luften i förpackningarna med bara 10 procent skulle vi spara in en halv miljon lastpallar varje år.” – DMF För dig som konsument medför ”luftfasaden” inte bara större och otympligare förpackningar utan också fler vändor till återvinnings- stationen och som grädde på moset får dessutom den där tråkig känslan av besvikelse när du upptäckter att förpackningen som du just köpt är halvfull. Men den stora förloraren i dramat är ändå miljön som tvingas stå till svars för de till synes meningslösa utsläppen. För producenternas del är det inte bara...

Små steg för miljön – Del II

På aPak är miljön en viktig faktor i det dagliga arbetet och med små steg kämpar vi för att nå en så hållbar relation med den som möjligt. Det är en av förklaringarna till vår strävan efter att sälja mindre emballage!? Visst, det kan låta konstigt vid en första anblick men när man sätter det i rätt sammanhang blir fördelarna mer uppenbara, i alla fall för oss. Att försöka pracka på kunderna så mycket emballage som möjligt är bra för den kortsiktiga affären så det jobbet lämnar vi gärna åt någon annan. Vi försöker istället vara med och optimera hur, när och var emballaget används för att se till att vi når bästa möjliga resultatet tillsammans med våra kunder. Om det går bra för våra kunder går det bra för oss och det är också då vi trivs som bäst, när vi kan växa tillsammans med våra kunder! Vi tror inte att någon blir lycklig av att skicka luft, onödigt tunga och/eller otympliga förpackningslösningar, allra minst naturen. En viktig del i vårt arbete är därför att optimera förpackningens format beträffande storlek, material och kvalitet för att undvika onödiga transporter, materialsvinn och energislukande tillverkningsprocesser. Ta vår kund Speedheater som exempel. Vi ersatte deras plastlåda med en helt återvinningsbar wellförpackning och tack vare den kan de nu lasta dubbelt så många förpackningar på en och samma pall vilket resulterat i en halvering av transporterna. Speedheater är bara ett av många exempel på hur små steg i våra processer kan göra stor skillnad, både för miljön och ekonomin. I våra ögon är rätt emballage en Win Win Win situation som är bättre för dig, bättre för oss och framförallt bättre för miljön. /...

Städa fram trivseln på din arbetsplats

Yes, Wettex och städmopp. Lägg namnen på minnet för de kan visa sig vara strategiska hjälpmedel som får din verksamhet att blomstra. I en stor Sifo-undersökning fick anställda berätta vad som var viktigast för dem på en arbetsplats för att uppnå en effektiv och harmonisk arbetsmiljö och på andraplats hittar vi rena och fräscha lokaler. Vart vill vi komma med det här? Jo, som vi alla vet presterar medarbetare som trivs på jobbet bättre och en medarbetare som trivs på jobbet fungerar också som ett potent virus som i gynnsamma förhållanden kan smitta av sig på hela verksamheten. Utan att lägga fram några konkreta bevis vågar vi också påstå att en medarbetare som trivs på jobbet är mer lojal, vilket kan vara direkt avgörande när anställnings lystna konkurrenter knackar på dörren. Oinspirerade medarbetare och förlorad kompetens andas inte direkt framgång och vi vill därför slå ett slag för proaktivt arbete. Vi spenderar hälften av vår vakna tid på jobbet och vår uppfattning är att trivseln är minst lika viktig för en medarbetare som ett tungt lönekuvert. Se därför till att städa fram trivseln på din arbetsplats och genomför det lilla extra för dina medarbetare. Erbjud friskvård, rena lokaler, gott kaffe, fungerande kontorsmaskiner (för vem har inte slitit sitt hår över en dysfunktionell skrivare) och toppa det hela med lite fri frukt så har du redan där täckt in de viktigaste faktorerna för en trivsam arbetsmiljö. Just nu får du 15 % rabatt på vårt städsortiment och kanske kan ett inköp bli verksamhetens bästa strategiska beslut i år?...

aPak lanserar sin virtuella Fefcokatalog!

Vadå FEFCO? Vad är det? Fédération Européenne des Fabricants de Carton Ondule, också känd som European Federation of Corrugated Board Manufacturers, är en icke-vinstdrivande organisation som företräder wellpappbranchen i hela Europa. Det är också denna organisation som tagit fram standarder av konstruktioner inom förpackningsbranchen. Därför kan man ibland höra just ordet FEFCO när man talar om konstruktioner på olika lådor. Nu kan aPak stolt presentera sin nya, virtuella katalog. Vi har släppt sex stycken filmer på de allra vanligaste konstruktionerna. I filmerna får ni även tips och tricks på hur man kan tänka när man gör valet av vilken förpackning som passar till just er produkt. Ni hittar dem på vår youtube-kanal: https://goo.gl/UaCiw2   Inom kort kommer det dyka upp nya konstruktioner för er att ta del av. Mycket nöje! // aPak-teamet...

Några saknade strängar på sin lyra…

…ja det var åtminstone vad kunderna till Lilla DR Music i New Jersey fick uppleva efter att företaget levererat rostiga gitarrsträngar till sina kunder. DR har lång erfarenhet i branschen och har levererat gitarrsträngar i 25 år till kunder som exempelvis rockbandet U2. Så vad har då detta med emballage att göra? Jo det visar sig att det är kuverten som gitarrsträngarna har levererats i, är vad som ställt till det för bolaget. Efter att man gjort kemiska tester har man nu kunnat bevisa att pappret i kuverten innehåller klorider som kan orsaka rostangrepp – något som givetvis inte var särskilt uppskattat hos deras slutkunder. DR stämmer nu leverantören av papperskuverten för sin förlorade försäljning.   Så kan det lätt gå när man tummar på kvaliteten och priset istället får vara den avgörande faktorn. Det är lätt tänkt att ”en låda är ju bara en låda”, men har man inte rätt typ av emballage kan det få ödesdigra konsekvenser, precis som i fallet för DR. Detta är något som vi på aPak ständigt jobbar med; hur kan vi leverera den mest optimala förpackningen till det allra bästa priset, utan att för den sakens skull tumma på kvaliteten. Det är alltid en utmaning – precis som vi älskar på aPak!...

Glad Midsommar Önskar APAK

Statistiken har talat och när vi blickar bakåt i SMHIs midsommarprognos ser vi en överrepresentation av ostadigt väder med kyliga vindar, regn och ”soltjuvande” moln. Sett över de senaste 29 åren så är det faktiskt så att hela 21(!) av dem bjudit på ostadigt väder. Enligt årets midsommarprognos ser det inte heller ut att bli mycket bättre på fredag, men nu ska vi inte hänga läpp för det för vad vore midsommar utan det traditionsenliga vädret? Vi ska istället se det som smörjmedel för dig som gillar att prata, motionera och visa upp ditt senaste mode. Kommunikation: I det här landet älskar vi verkligen att prata om vädret och jisses vad vi kan prata väder när vi bjuds på detta smörgåsbord av vädervariation. Rena rama ”julafton” för oss väderpratare som nu får möjlighet att fördjupa oss i samtalsämnen som duggregn, solchans, molnmatta och piskregn. Motion: Att motionera är hälsosamt och få högtider kan stoltsera med ett lika omfattande träningspass. Visst, man springer några varv runt granen under jul också men det kan ändå inte riktigt mäta sig med kraftansträngningen från ett par ”små grodorna-varv” (burpees) runt midsommarstången i stark motvind och piskande sidoregn. Det kan inte heller mäta sig med den intervallträning som ges under in- och utdukningsfasen som styrs efter väder och vind. Att springa fram och tillbaka med en stol under ena armen och tre sillburkar under den andra är sannerligen ingen enkel lek! Mode: Sommarklänningar är väldigt vackra men i ostadigt väder får man också chans att visa upp lite mer av sin garderob. I takt med att kylan faller på kommer fler och fler plagg...

PlantBottle – Växtflaskan för framtiden

Multinationella företag av den större skalan befinner sig ofta i blåsvädret för sitt till synes tvivelaktiga agerande i frågor som rör miljöhantering och arbetsförhållanden. Huruvida de faktiskt är bättre eller sämre än någon annan lämnar vi osagt men klart är att de då och då även gör bra saker. The Coca Cola Companys växtbaserade PlantBottle är ett sådant exempel och det tycker vi verkligen att företaget ska ha en eloge för. Under 2009 introducerade de den växtbaserade flaska PlantBottle som till en början bestod av 30 % växtbaserat material. Aha, ett klassiskt pr-trick tänker ni (?) och det gjorde även jag vid en första anblick. Att företag tar fram miljövänliga koncept som lovar guld och gröna skogar är ju ingen ovanlighet nu för tiden och det är därför roligt att se att PlantBottle verkligen realiserat på bred front. I Nordamerika står PlantBottle nu för 30 % av företagets totala förpackningsvolym och sett över hela världen står flaskan för 7 % av den totala volymen. Det innebär 6 biljoner ”växtflaskor” per år och en total minskning av koldioxidutsläppen med 315 000 ton koldioxid. Det motsvarar det årligt utsläppet från en svensk medelstor stad med ungefär 80,000 invånare. Det är imponerande siffror för en liten flaska och än mer imponerande är den senaste upplagan av PlantBottle som presenterades på mässan Expo Milano i juni 2015. Den är nu helt växtbaserad, från kork till tå och kommer om allt går som det ska att fasa ut alla andra flaskor till år 2020. Vi tror att växtbaserade material är här för att stanna och det verkar även Ford Motor Company, Nike, Heinz och...

Små steg för miljön – Del I

På aPak är miljön en viktig faktor i vårt dagliga arbete och med små steg kämpar vi för att nå en så hållbar relation med den som möjligt. Under de senaste veckorna har vi fokuserat lite extra på att få våra kunder att välja e-postfakturor framför de pappersburna miljöbovarna. En Win Win Win situation i våra ögon som är bättre för dig, bättre för oss och framförallt bättre för miljön. I Sverige skickas det årligen runt 1,4 miljarder fakturor varpå bara en liten del av dem elektroniska. Pappersfakturorna som skickas varje dag motsvarar ett utsläpp av 26 600 (onödiga) ton koldioxid per år och visst vore det väl schysst att plocka bort några ton från moder jords axlar? På köper får du fakturor som levereras snabbt, underlättar distribution, minimerar hanteringstid och sparar plats i återvinningskärlen. Med bloggserien ”Små steg för miljön” hoppas vi kunna inspirera dig och andra att ta små steg för miljön tillsammans med oss. Vi tror att små steg, så som att välja e-faktura kan göra stor skillnad i det långa loppet. Hör gärna av dig till oss om du är kund hos oss och saknar e-faktura. / Trädkramarna på...

Rostskydds-seminarium med Zerust

Det var en strålande dag i Eskilstuna i onsdags, både i form av solsken och möten med härliga kunder. APak hade, i ett samarbete med Zerust, bjudit in till rostskydds-seminarium och såhär i efterhand kan vi konstatera att det blev ett riktigt lyckat event! Dagen startade med två olika utbildningar var av en grundläggande och en mer avancerad. Eftermiddagen bestod av presentation av det nya rostskyddspappret ABRIGO från Zerust samt workshops med olika case. Detta blev inte bara en föreläsningsdag utan också ett ypperligt tillfälle för våra kunder att utbyta erfarenheter genom att diskutera vilka utmaningar man själv stod inför. Till hösten kör aPak ett nytt seminarium tillsammans med Zerust. Det kommer att gå av stapeln i samband med Scanpack som går under dagarna 20-23 oktober. Rostskyddseminariet kommer att köras under en halvdag och datumet att rista in i kalendern är onsdag 21 oktober. Är ni intresserade eller har en kollega som kan vara intresserad av att gå, tveka inte att kontakta oss för mer...
Sida 4 av 10« Första...23456...10...Sista »