Förpackningstrenderna 2017

Det globala marknadsundersökningsföretaget Mintel har släppt rapporten ”Global Packaging Trends 2017” som listar årets viktigaste trender inom förpackningsbranschen. Snabbt summerat kan vi meddela att förpackningen och paketeringens roll blir en allt större och viktigare del av produkten som helhet. Nedan hittar du en sammanfattning av vad vi anser som de viktigaste punkterna från rapporten tillsammans med vår egna ”försvenskade” input.

Synergin mellan produkten, förpackningen och företagets identitet blir allt starkare. Det räcker inte längre att skilja sig från mängden, då förpackningen nu också måste förmedla och stärka varumärkets identitet för att nå fram till kunden. I rapporten är det till exempel en tredjedel som anser att en högkvalitativ förpackning är en god indikator på att produkten håller hög kvalitet. Om varumärket och produkten står för hög kvalitet är det därför också viktigt att även förpackning och paketeringen utstrålar hög kvalitet. Om varumärket och produktens identitet istället är rotad i miljöfrågor är det viktigt att förpackningen är eller ger sken av att var så miljövänlig som möjligt.

synergi

För 10 år sedan hade det troligtvis inte varit speciellt effektivt att sälja te i vad som ser ut som en toarulle.
Saker förändras dock och nu år 2017 är det istället ett hippt, fräscht och effektivt sätt som framhäver produkternas identitet.
En perfekt paketering för den som vill identifierar sig med miljövänliga vanor.

 

E-handeln fortsätter att växa och i samband med det växer också nya produkter och tjänster fram för att möta de nya behoven. Då e-handelsprodukterna oftast skickas direkt till kund behöver de inte passa in i butikshyllan utan ska istället erbjuda enkla hantering, tålig konstruktion, kostnadseffektiv utformning och ett smidigt och enkelt format som är lätt att skicka och ta emot. Det är givetvis också viktigt att förpackningen ger kunden en bra upplevelse, men den behöver nödvändigtvis inte presenteras på samma sätt som i en vanlig butik.

Transportsektorn, emballagebranschen och infrastrukturen har inte riktigt hunnit med att anpassa sig efter de nya vanorna och vi tror att det är något som kommer att förändras inom en snar framtid. Vi tror att fler standardiseringar över hur vi skickar och transporterar förpackningar kommer att tas fram och vi tror också att utlämningen av paketen som idag sker via servicebutiken kommer att flyttas närmre hemmet med hjälp av lösningar som större brevinkast, privata paketlådor och utlämningsstationer i t.ex. bostadsområden och trapphus. I takt med att e-handeln tar över kommer allt fler förpackningar också att optimeras för den rådande e-handelsstandarden. Att erbjuda dom bästa och smartaste förpackningslösningarna via e-handel kommer att bli en viktig faktor för den som vill differentiera sig. Vi tänker på olika prenumerationsformer, uppkopplade förpackningar och maskiner som känner av när det är dags att beställa nytt kaffe eller tandkräm när det börjar ta slut, unika onlineverktyg som låter kunden plocka och mixa egna blandningar av t.ex. Te, Kaffe, livsmedel och skönhetsprodukter. Tekniken finns redan idag, men det är få som nyttjar den.

flower

Försäljningen av blommor, både till trädgården, fönsterbrädan och födelsedagen har ökat via e-handeln.
Något som fört med sig en hel del helt nya smarta förpackningslösningar, som den här geniala bukettförpackningen FLwR.

 

Säkra och klimatsmarta förpackningar ökar i takt med att kunskapen om giftiga och miljöfarliga material ökar. Dom nya förpackningarna ska vara miljövänliga, lätta att återvinna och dessutom fria från gifter. Sökandet efter nya och mer effektiva förpackningsmaterial är i full gång över hela världen och i takt med att nya material får fäste tror vi att de förlegade material kommer att skrotas eller förbjudas. En ökning av miljövänliga och klimatsmarta förpackningar är att vänta under 2017 och det ser vi verkligen fram emot!

agg

Mer ekologiskt och mindre giftfritt än så här blir det inte. En perfekt förpackningslösning för den som månar om miljön (och inte är gräsallergiker).