Höj smaken med rätt förpackning

Visste du att förpackningen har en stark inverkan på hur vi upplever smaken? Den välrenommerade beteendevetaren Charles Spencer har publicerat flera studier som påvisar den starka relationen mellan smak och paketering.

I studierna kommer Charles Spencer bland annat fram till att kaffe smakar dubbelt så intensivt när det serveras i en mugg istället för ett klart glas, att cola smakar betydligt sötare i en röd burk och att kakorna blir krispigare när de presenteras på en ruggad eller texturerad yta. I en annan studie kommer Charles också fram till att en yoghurtförpackning med adderad vikt får yoghurten att upplevas som 25 % fylligare.

En tilltalande förpacknings förmåga att bättra på försäljningssiffrorna är vida känd men det är inte fullt lika många som känner till dess starka inverkan på innehållet. Genom att välja rätt förpackning kan ni locka till er fler kunder, men ni kan också se till att kunden får en smakrikare upplevelse utan att addera några onödiga kalorier.

Forpackning-smak