Mat på nätet ger en bättre miljö

En förbättring av miljösituation kräver ofta en ansträngande insats eller någon form av uppoffring, men du behöver inte kedja fast dig i ett träd, sticka dina egna kläder eller börja äta bark för att göra skillnad för miljön. För att minska din miljöpåverkan kan det räcka med något så enkelt som att handla rätt mat via nätet.

Sanningen är att många av lösningarna för en bättre miljö finns mitt framför näsan på oss. Att anamma dem behöver inte heller vara så komplicerat och problematiskt som man lätt kan tro. De två största bovarna i vardagen hör dessutom till de som är lättast och snabbast att påverka, nämligen konsumtionen av nötkreatur och transport. De båda kategorier kan du bland annat påverka genom att handla rätt mat på nätet.

När du handlar mat på nätet transporteras varorna direkt hem till dig vilket resulterar i att den sedvanliga transporten mellan huvudlager och butik uteblir. Hemtransporten samkörs också med andra kunder i närheten vilket resulterar i att transporten blir miljövänligare eller åtminstone lika miljövänlig som om du själv skulle köra fram och tillbaks till affären. I en simulering från WSP analys & strategi som genomfördes i Göteborg fick man fram ett svar som visar att koldioxidutsläppen kan mer än halveras om man handlar mat på nätet i stället för att åka till en butik.linas-matkasse

Det är dock inte bara de minskade transporterna som bidrar till att e-handeln är ett bättre alternativ för miljön. Direktleveranserna resulterar i att mindre emballage förbrukas och med ett stort centralt lager kan antalet matbutiker också reduceras. Att driva en kundorienterad matbutik är ineffektivt ur ett miljöperspektiv. Till skillnad från ett effektivt lager innehåller varje matbutik ytor för att skapa en trevlig, rymlig och funktionell miljö. Varorna i butiken har inte heller optimerats för att få plats utan för att sälja vilket innebär att det går att husera betydligt fler varor per kvadratmeter i en lagermiljö.

Hållbarheten är också något som påverkas när varorna exponeras för kunden i butiken. Frukten blir dålig fortare när den ligger framme och brödet som tas fram på morgonen för att tina i butiken kan i e-handeln ligga kvar i frysen fram till dess att någon faktiskt köpt det.

Med hjälp av e-handeln går det också att minska matsvinnet som är ett stort problem för livsmedelsbutikerna idag. Enligt forskning från Sveriges Lantbruksuniversitet slänger livsmedelsbutikerna 125 000 ton mat varje år. För de enskilda butikerna är det svårt att anpassa utbudet efter det varierande behovet. När kunden själv får välja prioriteras de ofta varor som har bäst tillgänglighet. Det är något som sätter stor press på personalen i butiken som måste flytta och optimerar alla varor kontinuerligt så att inget hinner bli gammalt eller bortglömt, något som kan ske per automatik via en e-handelslösning. Varor med kortare utgångsdatum kan också bortprioriteras vilket resulterar i att matvaror med kort eller utgånget datum måste kasseras. Det kanske inte finns någon sådan funktion idag, men en e-handel skulle enkelt kunna samla och presentera alla ”ät snart varor” per automatik. Om man lyckas presenterar det på rätt sätt, finns det garanterat dom som kan tänka sig att köpa varor med ett kortare datum till ett reducerat pris. Kunden skulle också kunna få upp ett förslag om att byta ut den vara som precis placerats i kundvagnen mot en med något kortare datum till ett reducerat pris. Det finns ett företag, matsmart.se som samlar och säljer ”ät snart varar” som de köper in från olika butiker. Iden är strålande men problemet för butiken är att utbudet är väldigt begränsat. En smart integration tillsammans med det vanliga utbudet hade troligtvis varit en effektivare lösning.

En annan intressant e-handelsbaserad mat-tjänst som vuxit lavinartat den senaste tiden är prenumerationen av färdiga matkassar. Utöver de redan beskrivna fördelarna med e-handeln bäddar matkassen också för ett bättre optimera innehåll. Skaparna bakom matkassen kan skräddarsy innehållet och rätterna utefter det aktuella utbudet. Om det finns ett överskott av t.ex. kycklingfilé och blomkål kan det tas med i utformningen av kassen. Kassarnas innehåll brukar också skapas med säsongens utbud av grödor i åtanke. På så sätt täcker man in de livsmedel som är bäst lämpade för stunden ur ett kostnads- och miljöperspektiv. De flesta, eller rent av alla matkassarna som erbjuds innehåller också mindre rött kött än vad normalsvensken köper under en vecka. Matkassarna hjälper oss således att göra ett bättre val, rent miljömässigt men också hälsomässigt i de flesta fall.

Allt med näthandeln är dock inte perfekt och det finns definitivt plats för förbättring. Utbudet kan fortfarande inte mäta sig med de riktigt stora matbutikerna, priset är något högre och hanteringen av emballaget kan fortfarande bli bättre. Ni som någon gång handlat mat på nätet känner säkert till att antalet påsar som levereras hem är för högt. Eftersom påsarna packas på olika avdelningar kan en stor påse t.ex. innehålla en enskild vara. Så ska det givetvis inte vara och vi hade dessutom gärna sett att emballaget kunde återanvändas. Värt att tillägga är dock att den stora ”havsboven” i form av plastpåsar minskar drastiskt via e-handeln. De flesta av e-handlarna använder sig av pappåsar och wellpapp istället för plastpåsar. Frukt och grön brukar inte heller det levereras i några onödiga plastpåsar.

Att handla mat via nätet är helt enkelt framtiden och vårt jobb på aPak är att se till att förpackningslösningarna och emballaget som används är så bra och effektivt som möjligt för miljön. Vi tillhandahåller redan flera smarta förpackningslösningar till några av marknadens största aktörer och vi fortsätter att utveckla dessa i takt med att marknaden växer. Allt du behöver göra är att börja eller fortsätta att handla dina varor på nätet. Det har aldrig varit bekvämare att slå ett slag för miljön!

mat-se